MOTORKLEDIJ

De helm is verplicht voor scooters en bromfietsen van klasse A en klasse B.
Het dragen van beschermende kledij is verplicht voor bestuurders en passagiers van motorfietsen. Onder beschermende kledij verstaat de wethouder, naast de reeds jaren verplichte helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen.

De helm

Wanneer u een helm koopt, moet u controleren of de binnenbekleding of de kinriem voorzien is van een label met de letter E plus een nummer. Dat label garandeert dat u een veilige helm koopt.

Kies een opvallende kleur (zoals wit, geel, rood) en/of een reflecterende strook om goed zichtbaar te zijn in het verkeer.

Het gewicht van de helm is bepalend voor het comfort. Hoe lichter hij is, hoe comfortabeler.

Hou ook rekening met het geluid dat de wind veroorzaakt. Voer een testrit met de helm uit om te zien of hij ‘geruisloos’ is. Afhankelijk van de aerodynamische eigenschappen van de helm zult u aanzienlijke verschillen vaststellen.

Er bestaan drie types van helm: de jethelm, de systeemhelm en de integraalhelm.

  • De jethelm (zonder kinstuk) laat het gezicht vrij. Hij is licht en biedt een open gezichtsveld. Hij is wel minder comfortabel bij koud en vochtig weer. Bovendien biedt hij ook minder bescherming.

  • De integraalhelm (met kinstuk) biedt de beste bescherming. Hij is echter zwaarder, warmer en beperkt het gezichtsveld, maar het is zeker een veilige keuze.

  • De systeemhelm (met opklapbaar kinstuk) is erg praktisch, maar minder comfortabel dan de traditionele integraalhelm. Hij wordt soms aangeraden voor wie een bril draagt. Bij warm weer en tegen lage snelheden is het altijd fijn om de helm open te kunnen zetten.

Wanneer u een helm koopt, is het goed om het advies van een kenner in te winnen, maar neem toch zelf de eindbeslissing. U bent het die de helm moet dragen: alleen u kunt dus beoordelen of hij u als een handschoen past. Hij moet zich goed aan uw hoofd aanpassen, maar mag in geen enkel geval knellen.

Belangrijk!

We raden donker gekleurde of getinte vizieren af. Bij zon mogen ze dan al praktisch zijn, wanneer de lichtomstandigheden plotseling veranderen (bv. bij het inrijden van een tunnel), zijn ze dat veel minder. U loopt dan de kans dat u nauwelijks nog wat ziet. Opteer veeleer voor een krasvast en wasembestendig vizier.

Wanneer een helm een zware schok krijgt, wordt die hoofdzakelijk door de binnenhelm opgevangen. Die wordt vervormd en verliest zijn doeltreffendheid, ook al ziet de helm er langs buiten nog intact uit. Zodra een helm valt of een schok krijgt, moet hij onmiddellijk vervangen worden!

De handschoenen

Handschoenen beschermen uw handen tegen kou, steentjes en insecten en bij een val. Zelfs bij een eenvoudige slip tegen lage snelheid vangen uw handen vaak de eerste schok op. Handschoenen zijn dus onmisbaar. Ze worden echter vaak ‘vergeten’ omdat ze te warm of te oncomfortabel zijn. Het is vaak gewoon een kwestie van het juiste type te kiezen.

’s Zomers gebruikt u lichte lederen handschoenen (maar wel specifieke motorhandschoenen) die een voldoende bescherming bieden.

De handschoenen moeten soepel zijn.

Wanneer u een nieuw paar koopt, probeer ze dan in de winkel uit. En neem plaats op uw motorfiets om te controleren of u gemakkelijk alle bedieningselementen kunt manipuleren.

De laarzen

Al even onmisbaar en al even vaak vergeten. Ze beschermen de voet, de enkel en het scheenbeen. Als u een lang traject in de regen moet afleggen, zijn ‘overlaarzen’ in kunststof aanbevolen.

Draag nooit schoenen met veters omdat die in de pedalen verward kunnen geraken.

De motorvest en -broek

De keuze van een goede uitrusting hangt af van het gebruik dat u van uw motorfiets wilt maken. Als u van grote tochten van honderden kilometers per dag droomt, in weer en wind, hebt u een stevig en hermetisch gesloten pak nodig. Als u daarentegen alleen maar korte trajecten in de stad aflegt, kunt u voor een relatief geklede broek en een waterdichte vest opteren. In beide gevallen moet u kiezen tussen leer en synthetisch materiaal.

Leer of synthetisch materiaal?

Sinds het ontstaan van de motorfiets geniet leer de voorkeur van de motorrijders omdat het uitstekend tegen scheuren en wrijving bestand is. Vandaag kan nog altijd niets tegen een goed leren motorpak op, ook al is dat niet waterdicht. Let er op dat u bij de aankoop ‘echt motorleer’ kiest, met een minimumdikte van één millimeter. Dat biedt u de beste bescherming tegen de ernstige gevolgen van de brand- en schaafwonden die men bij een val op een ruwe ondergrond kan oplopen.

Een synthetisch motorpak bestaat veelal uit cordura, een synthetische stof die wind- en waterdicht is en zo goed als onverslijtbaar. Zulk een pak is interessant omdat u geen extra bescherming tegen de regen moet voorzien. Bovendien is het pak warm en licht. Als uw vest voorzien is van een uitneembare thermische voering, kunt u ze het hele jaar door dragen.

Als u echter een hele dag in de regen moet rijden, kunt u niet zonder een waterdicht pak. Een voordeel van zulk een pak is dat het haast onmiddellijk droogt. Het moet wel voldoende ruim zitten, zodat u het over uw motorkledij kunt aantrekken.

Koop geen te groot pak: het moet uw maat zijn, vooral als u voor leder opteert. De beschermstukken (CE-goedkeuring!) in het pak beschermen de schouders, de ellebogen, de heupen, de knieën en de ruggengraat.

Wanneer u een pak past, neemt u plaats op een motorfiets (een tentoonstellingsmodel of uw motorfiets op de parking) om te controleren of de beschermstukken op de juiste plaats zitten wanneer u de rijhouding aanneemt. Ritssluitingen mogen de benzinetank niet krassen.

Om ’s nachts of in slechte omstandigheden goed zichtbaar te zijn, trekt u een reflecterende vest aan. U kan uiteraard ook een vest en/of helm kiezen met reflecterende stroken.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van MOTO.BE