De verschillende types

Bromfiets en scooter 50 cc

De klassieke bromfiets is een licht voertuig, ideaal voor korte afstanden en ontworpen voor dagelijks gebruik. Hij is gemakkelijk te besturen, goedkoop, betrouwbaar en verbruikt weinig. De scooter is een comfortabelere versie van de bromfiets, met een automatische versnellingsbak. De bestuurder is beter beschermd tegen wind en regen. U kunt zelfs in een driedelig pak op een scooter rijden, die gewoonlijk ook flink wat laadmogelijkheden biedt! Het aanbod van elektrische scooters wordt steeds groter.

De bromfiets en de scooter vormen de klassen A en B, waarbij de cilinderinhoud niet hoger is dan 50 cc. Het verschil zit in de toegelaten maximumsnelheid: een voertuig van klasse A mag niet sneller dan 25 km/u, terwijl een voertuig van klasse B tot 45 km/u mag halen. Om met een brommer of een scooter van klasse B te rijden, moet u een rijbewijs AM hebben.

Scooter tot 125cc

Als je het rijbewijs voor 1 mei 2011 behaald hebt, kan je na twee jaar een motorfiets of een scooter van maximum 125 cc, met een vermogen van maximum 11 kW/15 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg besturen, op voorwaarde dat je vier uur opleiding in een motorrijschool gevolgd hebt. In dat geval is er geen praktisch of theoretisch examen. Als je rijbewijs voor 1 mei 2011 afgeleverd is, ben je niet verplicht om een opleiding te volgen om een motorfiets of scooter te besturen. We raden dat echter wel aan. Deze scooters zijn de ideale mobiliteitsoplossing voor kleine boodschappen en vooral om te gaan werken: vlot door de files, overal parkeerplaats vinden, eenvoudig te besturen. 125cc-scooters rijden vlotter dan een 50cc-model, en zijn zeer budgetvriendelijk. Iedereen vindt wel een model dat perfect bij hem/haar past: jong, zakelijk, hip.

MOTOREN EN SCOOTERS VAN MAXIMUM 11KW/15CV (RIJBEWIJS A1)

MOTOREN EN SCOOTERS VAN MAXIMUM 35KW/47CV (RIJBEWIJS A2)

Maxiscooter

Combineer het gebruiksgemak van een scooter met het rijplezier en het vermogen van een motorfiets en u krijgt een maxiscooter. Een droom op het vlak van de mobiliteit en ideaal voor het woon-werkverkeer. De wegligging van een maxiscooter is vergelijkbaar met die van een motorfiets. Maxiscooters zijn comfortabel en bieden een meer dan behoorlijke bescherming tegen slecht weer. Daarnaast zijn ze voorzien van een groot aantal opbergvakken (documenthouder, laptop, regenkledij).

Op sommige modellen is het brede zadel van een rugsteun voorzien. De bestuurder van een maxiscooter heeft een relatief rechte rijhouding. Afhankelijk van het model staan de benen in een rechte hoek of zijn ze comfortabel naar voren gestrekt.

Toermodellen

Toermotoren richten zich op een ruim publiek, zowel pendelaars als vrijetijdsrijders. Ze bieden de bestuurder en zijn passagier een uitstekend comfort. En ze zijn over het algemeen luxueus uitgerust met heel wat ruimte voor bagage in de zij- en topkoffer. Toermotors bieden een goede bescherming tegen wind en regen. De bestuurder heeft een rechte zithouding zodat hij een goed zicht op het verkeer heeft en zijn benen staan in een rechte hoek. Met een degelijk windscherm is het mogelijk om lange trajecten comfortabel af te leggen. Wie een groot aantal kilometers rijdt, weet de grote tank en de comfortabele krachtbron naar waarde te schatten. De toermodellen ontwikkelen hun vermogen en koppel vooral bij lage en gemiddelde toerentallen. Een kleine beweging van de gashendel is dan al voldoende om flink te versnellen (zelfs met passagier en bagage).

Sport-toermodellen

U wou een sportief uiterlijk? Deze motorfietsen zien er niet alleen sportief uit, maar lenen zich ook perfect voor lange ritten. Ze zijn voorzien van een windscherm en van bagagekoffers. De sportieve ophanging en het aangepaste chassis staan borg voor een extreme wendbaarheid in de bochten. De motor van een sport-toermodel reageert nerveuzer op de instructies van de bestuurder dan die van een toermodel. De bestuurder heeft een lichtjes naar voren gebogen rijhouding, terwijl de benen een hoek van 80° vormen ten opzichte van het lichaam.

Naked bike

‘Naked bikes’ zijn motorfietsen die van alle extraatjes ontdaan zijn - zonder koffer, windscherm of andere optionele accessoires. Dat kan een grote invloed op de prijs hebben. Het is echter mogelijk om er bagagekoffers of een windscherm op te monteren. In principe biedt een naked bike weinig bescherming tegen slechte weersomstandigheden. De bestuurder heeft een rechte rijhouding. Wie voor dit type van motorfiets kiest, kiest voor een look zonder toeters en bellen die puur op het rijplezier gericht is.

Custom / chopper

Zien en gezien worden: voor deze motorrijders is dat van groot belang. De customs hebben een traditionele vormgeving (American style), een tijdloos en sierlijk karakter, en zijn voorzien van flink wat chroom. De ideale motor voor ontspannen uitstapjes. Een zeer ontspannen rijhouding, met het bovenlichaam rechtop en de benen lichtjes naar voren. Het brede zadel heeft een laag zitvlak zodat elke bestuurder gemakkelijk met de voeten op de grond kan. De voorvork heeft een grote hoek zodat deze motorfietsen lang en laag zijn. En ook al gaat het vaak om motoren met een grote cilinderinhoud, toch is dat niet het belangrijkste aspect. Ze hebben meer dan genoeg koppel zodat het aantal schakelbewegingen beperkt blijft. Easy riding dus dat met een diep gegrom gepaard gaat. Die modellen kunnen ook met tal van accessoires geïndividualiseerd worden.

Supersport of hypersport

Niets voor kleine jongetjes! Bijzonder snelle, lichte en wendbare motorfietsen voor ervaren motorrijders met wedstrijdgevoel. Ze zijn ontworpen voor gebruik op circuits. Op de supersportmodellen is het comfort beperkt. Het rijplezier daarentegen is onovertroffen, zowel op de weg als op circuit. De motor komt het best tot zijn recht in het hoogste toerentalgebied. Het zijn echte volbloeden die de nodige power kunnen leveren. Ze zijn echter toch veelzijdig genoeg om ook voor het woon-werkverkeer te dienen. Ze onderscheiden zich door hun aerodynamische bekleding.

Voor een ultrasportief uiterlijk kan het dubbele zadel door een kuipzitje vervangen worden. De bestuurder leunt naar voren met de benen in een hoek van minder dan 80° naar achteren geplooid. De kleine voorvork, de instelbare ophanging en het stijve chassis garanderen een perfecte wendbaarheid in de bochten.

Trailmodellen

Het avontuur lokt! Als u twijfelt tussen een toermodel om flink wat kilometers af te leggen en het plezier van een motorfiets die alle terreintypes aankan, vindt u uw geluk wellicht bij de trailmodellen. Die motorfietsen staan wat hoger op de wielen en trekken zich op gelijk welk terrein uit de slag. U kunt eventueel koffers monteren om bagage mee te nemen.

Trike

Voelt u wat voor een extra wiel? Een trike is een driewieler met (meestal) een automotor. U schakelt en remt als in een auto. De acceleraties daarentegen zijn die van een motorfiets. Hoe dan ook, met een trike passeer je niet onopgemerkt. En je kunt je hele gezin meenemen. Een trike telt immers tot drie zitplaatsen. Er bestaan modellen met twee wielen achteraan, maar evengoed met twee wielen vooraan.

  • Houders van een rijbewijs B, afgegeven vóór 1 mei 2013, mogen alle driewielers besturen op Belgisch grondgebied.

  • Houders van een rijbewijs B, afgegeven na 30 april 2013, met code 373 (mits 4 uur opleiding in een rijschool te volgen) mogen vanaf 21 jaar alle driewielers besturen op Belgisch grondgebied.

  • Houders van een rijbewijs B, afgegeven na 30 april 2013 en sinds ten minste twee jaar, met code 372 (mits 4 uur in een rijschool te volgen) mogen op Belgisch grondgebied voertuigen van categorie A1 besturen, en dus ook driewielers met een vermogen van hoogstens 15kW.

  • Houders van een rijbewijs A1 mogen driewielers met een maximumvermogen tot 15kW besturen in België en de andere EU-lidstaten.

  • Houders van een rijbewijs A mogen driewielers met een vermogen van meer dan 15kW besturen in België en de andere EU-lidstaten.

Quad

Een quad is een wendbare vierwieler, met een speciale ophanging en dikke banden met een uitgesproken profiel. Ideaal om zich op ruw terrein uit te leven. Geen helling is te steil of te zwaar voor die mannetjesputter. Grote spatborden beschermen u tegen opspattend zand en slijk. Er zijn verschillende modellen goedgekeurd (verlichting) voor gebruik op de openbare weg (rijbewijs auto of brommer).

Meestal hebben quads een automatische transmissie; u geeft gas met de duim. De voeten rusten op twee brede steunen. Op ruw terrein is rijden met een quad pure fun; in de stad is het verrassend (zolang het nog toegestaan is).

Enduro / trial

Zijn veldwegen, bospaden of zand uw natuurlijke omgeving om met de motor te rijden? Dan is de enduro het type dat u nodig hebt: slank, hoog op de wielen, antislipbanden met diep profiel, en een tegelijk soepele en krachtige motor. Met zijn hoge ophanging en zijn extreme wendbaarheid is dit type van motorfiets thuis op elk terrein. Dankzij de verlichting is de enduro ook goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Hindernissen overwinnen zonder een voet op de grond te zetten, dat is trial. En dat is precies waar de trialmodellen voor ontworpen zijn. Trialmodellen zijn bijzonder compact en licht en zijn ontdaan van elke comfortvoorziening. Ze zijn dus niet ideaal om veel kilometers te rijden. Maar u kunt er zich wel volop mee uitleven op een afgesloten terrein. Een trialmotor is immers niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Schrijf u in voor de nieuwsbrief van MOTO.BE